صبر،كليد رفع مشكلات
اگر پاي حرف بزرگ‌ترها خصوصا مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نشسته باشيد حتما از آنها عبارت‌هايي مثل «گر صبر كني ز غوره حلوا سازم» و «عجله كار شيطونه» را زياد شنيده‌ايد. صبر يكي از آن مقوله‌هاي مهم در زندگي است كه براي پيشرفت در كارها لازم است.

صبر به معناي تحمل و بردباري تحت شرايط سخت و دشوار است كه مي‌تواند به مفهوم تحمل در رويارويي با فشارها‌ خصوصا مشكلات طولاني‌مدت باشد. صبر سطح تحمل يك فرد قبل از عكس‌العمل منفي نسبت به يك قضيه را نشان مي‌دهد.

در اسلام هم از صبر به عنوان يكي از بهترين و باارزش‌ترين خصايص اخلاقي ياد شده و يك مسلمان معتقداست كه با صبر به خدا نزديك‌تر شده و به آرامش واقعي دست مي‌يابد.

صبور بودن هرگز كار ساده‌اي نبوده، اما شايد در اين برهه از زمان از هر زمان ديگري در تاريخ سخت‌تر باشد. در دنياي امروز كه پيام‌هاي مختلف در دنيا به سرعت منتشر مي‌شوند و با چند كليك ساده موس مي‌توان به آنها دست يافت، انتظار اين كه هميشه راضي باشيم، كار سختي است.

اما به هر حال صبر يك وسيله باارزش در زندگي است. شما هميشه از همه چيز راضي نخواهيد بود و براي دستيابي به برخي چيزها در زندگي بايد تلاش زيادي انجام داده و صبر كنيد، اما خوشبختانه صبر، جنبه‌اي است كه مي‌تواند در شخص‌ رشد كند.

شايد براي شما جوان‌ها، صبور بودن كار مشكلي به نظر برسد. جواني سن فعاليت است و جوان آرزو دارد كه در دم به هر‌آنچه مي‌خواهد دست يابد. ولي واقعيت اين است كه در بسياري از موارد، بدون صبر و حوصله نمي‌توان به نتيجه دلخواه رسيد.

براي افزايش صبر در خودتان در سنين جواني، اول از همه بايد آنچه را كه باعث از بين رفتن صبر شما مي‌شود، شناسايي كنيد. بي‌حوصلگي و لبريز شدن كاسه صبر، گاهي چنان آرام آرام پيش مي‌آيد كه وقتي احساس عصبانيت، نگراني يا غم مي‌كنيم متوجه نمي‌شويم كه دليل اصلي احساسات منفي ما همين احساس بي‌طاقتي است.

براي كاهش اين حس‌ بايد از آن آگاه بود. كدام اتفاقات، افراد يا شرايط و موقعيت‌ها باعث مي‌شود كه شما صبرتان را از دست بدهيد؟

سعي كنيد بفهميد كه چرا اينقدر عجله داريد. اغلب وقتي چندين كار براي انجام داريم يا وقتي زمان اندكي براي انجام كارهايمان وجود دارد، خيلي زود صبر خود را از دست مي‌دهيم. قبل از اين كه كاري را شروع كنيد بايد فهرست‌ آنچه بايد انجام دهيد را در نظر داشته باشيد تا در شرايط خسته‌كننده بتوانيد صبوري خود را حفظ كنيد. سعي كنيد در آن واحد، تنها يك كار انجام دهيد. يكسري از كارهاي خود را در صورت امكان‌ به ديگران محول كنيد. اين كار، خود مي‌تواند آزمايش صبر شما باشد، اما شما بايد ياد بگيريد كه كارها را با ديگران شريك شويد.

حالا وقت آن رسيده كه بر بي‌طاقتي خود غلبه كنيد. در طولاني مدت، بهبود صبر نيازمند تغيير در هدف زندگي است، اما شما مي‌توانيد به فوريت صبر خود را با يادگيري نحوه به آرامش رسيدن‌ بهبود دهيد. چند نفس عميق بكشيد و سعي كنيد مغز و ذهن خود را پاك كنيد. روي تنفس خود تمركز كنيد و در اين حالت قادر خواهيد بود كه تحمل خود را افزايش دهيد.

اما اگر واقعا هيچ كاري راجع به موضوعي كه شما را بي‌طاقت كــــــرده نمي‌توانيد انجام دهيد، آن را رها كنيد. درست است كه گفتن اين مطلب، راحت‌تر از انجام آن است، اما كاري شدني است و تنها راه مفيد است. در ابتدا شايد رها كردن موضوعي كه برايتان مهم هم هست، كار مشكلي باشد مثلا انتظار گرفتن جواب يك مصاحبه شغلي و آگاهي از قبولي در آن، اما شما بايد قادر باشيد كه خود را با چيزهاي ديگري مثل انتظار در صف نانوايي‌ كه نتايج مهمي هم در بر ندارد، سرگرم كنيد.

اگر شما تلاش لازم براي صبور بودن در مــــــوقعيت‌هاي كوچك و بي‌اهميت را تمرين كنيد، كم‌كم توانايي صبور بودن شما در موقعيت‌هاي مهم‌تر افزايش مي‌يابد.

سعي كنيد همواره به خود خاطرنشان كنيد كه در نهايت، به هر آنچه آرزو داريد، خواهيد رسيد و به قول معروف، پايان شب سيه، سپيد است. پس صبور باشيد و با تلاش و اميد‌ در مسير موفقيت‌ گام برداريد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 20 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط جام جم

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 370
بازدید کل : 197671
تعداد مطالب : 209
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1